Monday, October 26, 2009

dinner:
nasi amik 1 senduk + ayam goreng n sayur (ingat nk slow2 kan kurangkan mkn)

ayam goreng?? tp buang kulit hockey!! hehe..

sebenarnye aku nk diet ni (bukan diet la) tp sbnarnye nk jadikan sbgai my lifestyle.. bkn smate-mate (sehidung-hidung/semulut-mulut) utk kelihatan cantik d wktu hr bsejarah
(geografi/kjian tempatan) itu nnti.. (ishk! merepeks saja aku ni) maapkan la ye..aku mmg kdg2 suka terpesong..
mestilah nk jga ksihatan kta spnjg hayat kan..bkn pe, utk kesihatan diri kita sendiri sebenarnya.. insyaAllah..

banyak mkn gula --> diabetis mellitus/ diabetis insipidus
mkn byk lemak2/bgoreng --> lemak boleh mybbkan sluran drh tersumbat if tersumbat pd heart?? heart attack, stroke..
mknn tggi garam/ process--> water retention, xbaik untuk minda, cpt letih, brt bdn naik..

mcm2 la..yg penting kita kne balancekan sumber carbo, protein, syur, buah, susu... bsederhanalah dlm apa jua yg kita lakukan =)

kalau boleh nk kurangkanlah ini mknn2 esp jajan (asal nmpk jajan je...mmg laaa..aku pgg smpaila habis..huhu) bkn pgg je, pgg dan mkn laa.. maksudnye xnak lepas dh if dpt.. lps kan cume bila dh hbis mkn je la, lps kan bgkusan yg dh empty ke dlm...tong sampah kerna isinya dh di lepaskn ke dlm perut...

takmo2...tekad n nekad (sama je) mulai hari ni, saat ini, minit ini... aku nk control mkn n yg balance..n mnmbhkan aktviti senaman dlm rutin harian =)

jmpe lg esok insyaAllah..


No comments:

Post a Comment